معرفی قورچی باشی

قورچی‌باشی (شهر)

قورچی‌باشی
کشور  ایران
استان مرکزی
شهرستان خمین
بخش کمره
سال شهرشدن ۱۳۸۲
مردم
جمعیت ۱۵۲۱ نفر
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۲۲۰۵ متر
اطلاعات شهری

قورچی‌باشی شهری است در بخش کمره شهرستان خمین استان مرکزی ایران. این شهر تا شهرستان خمین ۱۸ کیلومتر فاصله دارد.

در قدیم گروهی از ساکنان قورچی‌باشی را ارمنیان تشکیل می‌دادند.

نامگذاری:

قورچی‌باشی از مقامات نظامی ایران در دوره صفویه و قبل از آن می‌باشد که پس از وزیر اعظم، بالاترین جایگاه نظامی را داشته است.

  • قورچی‌باشی واژه‌ای ترکی است که از دو جزء «قور» به معنی سلاح و «چی» (علامت فاعلی) و «باش» به معنی سر و «ی» (حرف اضافه) ترکیب شده است.
  • به نقل از ولادیمیر مینورسکی تلفظ صحیح «قورچی» در زبان مغولی به صورت «کورچی» می‌باشد که به معنی تیرانداز یا کماندار و از ریشه «کر» به معنی ترکش‌دار است.جزء دوم لغت که همانا «باش» می‌باشد نیز ترکی و به معنی سر و رئیس است. ترکیب این دو جزء حاوی مفهوم سر همچو قزلباش و یا سرخ سر و رأس جماعت است که معنی آن می‌شود رئیس کمانداران و یا سرپرست غلامان تیرانداز. به احتمال زیاد یکی از قورچی‌باشی‌یان آنجا را بنیان نهاده است.[۳]

شهرسازی:
این شهردرسال ۱۳۸۲ از تجمیع دوروستای قورچی باشی وسیبک تبدیل به شهر شد .در سال ۱۳۸۶ گازکشی شده.ساخت میدان بزرگ امام، بلوار امام وبیش ۳۰ خیابان جدید، اسفالت کوچه ها، ساخت دوپارک از اقدامات مهم این شهر است. پمپ بنزین، سالن ورزشی، کتابخانه ای عمومی، کانون پرورش فکری، مرکز قرآنی، ساختمان جدید شهرداری وبخشداری، اینترنت پرسرعت وشبکه ایرانسل در دو سال اخیر افتتاح شده وخانه عالم، پایگاه مقاومت، باز سازی گلزار شهدا، دوبانده شدن محور خمین قورچی باشی، طرح آبرسانی جدید، زمینی شدن شبکه مخابرات در حال اجرا می باشد.همچنین کانون بانوان، زمین چمن، دانشگاه آزاد، نمایندگی ادارات، مسکن مهر، شبانه روزی شدن درمانگاه، گورستان جدید، نوسازی مدارس راهنمایی ومتوسطه دخترانه، ایستگاه امداد جاده ای، نیروگاه برق، طرح فاضلاب شهری در حال پیگیری می باشد .

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ